۲۵ درس از نی نی سایت درباره مهارت های ارتباطی: خلاصه تجربیات
نی نی سایت، این پلتفرم پرطرفدار بین مادران و زنان ایرانی، فراتر از یک محل برای تبادل نظر درباره مسائل بچه داری و خانه داری است. در واقع، گنجینه ای از تجربیات در زمینه روابط انسانی و مهارت های ارتباطی را می توان در بین پست ها و نظرات آن یافت. در این پست، ۲۵ مورد از مهمترین این تجربیات را که از دل بحث های نی نی سایتی استخراج شده، خلاصه کرده ایم.

- ✳️۱. قبل از قضاوت، سعی کن درک کنی: همه داستان را نمیدونی.
- ✳️۲. لحن صحبت خیلی مهمه: حتی حرف حق رو هم میشه با لحن بد خراب کرد.
- ✳️۳. وقتی عصبانی هستی، حرف نزن: سکوت کن تا آروم بشی.
- ✳️۴. به حرف های دیگران گوش کن: فقط منتظر نباش نوبت تو برسه.
- ✳️۵. از سوء تفاهم ها نترس: سوال بپرس تا ابهام برطرف بشه.
- ✳️۶. غر نزن: کسی از آدم غرغرو خوشش نمیاد.
- ✳️۷. در مورد مسائل خصوصی دیگران کنجکاوی نکن: سرت تو کار خودت باشه.
- ✳️۸. به حریم شخصی دیگران احترام بذار: بدون اجازه وارد زندگی کسی نشو.
- ✳️۹. تعریف کن: از خوبی های دیگران بگو.
- ✳️۱۰. انتقاد سازنده کن: با هدف اصلاح نه تخریب.
- ✳️۱۱. در جمع نصیحت نکن: ممکنه طرف مقابل خجالت بکشه.
- ✳️۱۲. به نظرات مخالف احترام بذار: قرار نیست همه مثل تو فکر کنن.
- ✳️۱۳. زیاد حرف نزن: کم گوی و گزیده گوی چون دُر.
- ✳️۱۴. وقت شناس باش: هر حرفی رو هر جایی نباید زد.
- ✳️۱۵. حسادت نکن: به داشته های دیگران چشم نداشته باش.
- ✳️۱۶. رازدار باش: امانت دار اسرار دیگران باش.
- ✳️۱۷. مهربون باش: با همه با محبت رفتار کن.
- ✳️۱۸. از کلمات مثبت استفاده کن: انرژی مثبت منتقل کن.
- ✳️۱۹. شوخ طبع باش: فضای گفتگو رو تلطیف کن.
- ✳️۲۰. به قول هات عمل کن: قابل اعتماد باش.
- ✳️۲۱. عذرخواهی کن: اگه اشتباه کردی، معذرت بخواه.
- ✳️۲۲. تشکر کن: قدردان زحمات دیگران باش.
- ✳️۲۳. متواضع باش: فخر فروشی نکن.
- ✳️۲۴. در گفتگو از زبان بدن (Body language) آگاه باش: ژست و حالت صورت خیلی چیزها رو بیان میکنه.
- ✳️۲۵. یاد بگیر نه بگی: اگه نمیخوای کاری رو انجام بدی، با قاطعیت و احترام نه بگو.
این ها فقط چند نمونه از درس هایی بود که میشه از نی نی سایت در مورد مهارت های ارتباطی یاد گرفت.
با کمی دقت و تامل، میشه از تجربیات دیگران برای بهبود روابط خودمون استفاده کنیم.
مهارت ارتباطی: درسهایی از نینیسایت
نینیسایت، به عنوان یک پلتفرم آنلاین پرطرفدار، فرصتهای زیادی برای یادگیری و بهبود مهارتهای ارتباطی در اختیار ما قرار میدهد. تعامل با افراد مختلف با دیدگاهها و تجربیات متفاوت، میتواند چالشبرانگیز و در عین حال آموزنده باشد. در اینجا 25 درس که از تجربههای کاربران نینیسایت در زمینه ارتباطات استخراج شدهاند، ارائه میشود:
1. صبور باشید، مخصوصا وقتی اختلاف نظر دارید.
در بحثهای آنلاین، سرعت پاسخگویی بالا است. اما قبل از پاسخ دادن، نفس عمیقی بکشید و با صبر و حوصله، نظرات مخالف را بررسی کنید. هدف از بحث، متقاعد کردن طرف مقابل نیست، بلکه تبادل نظر و یادگیری است. صبوری به شما کمک میکند تا از واکنشهای احساسی و عجولانه جلوگیری کنید. سعی کنید قبل از پاسخ دادن، تمام جوانب موضوع را در نظر بگیرید. با صبوری میتوانید احترام خود را به طرف مقابل نشان دهید. صبوری کلید یک ارتباط موثر و سازنده است.
2. از قضاوت زودهنگام پرهیز کنید.
به ظاهر و لحن نوشتهها بسنده نکنید. سعی کنید عمق منظور نویسنده را درک کنید. پیشفرضهای خود را کنار بگذارید و با ذهنی باز به نظرات دیگران گوش دهید. قضاوت زودهنگام میتواند باعث سوء تفاهم و ایجاد تنش شود. سعی کنید قبل از قضاوت، اطلاعات کافی در مورد موضوع و فرد مورد نظر کسب کنید. با پرهیز از قضاوت زودهنگام، میتوانید روابط سالمتری با دیگران برقرار کنید. قضاوت نکردن، نشانه بلوغ و هوش هیجانی است.
3. لحن مناسب را انتخاب کنید.
در ارتباطات آنلاین، لحن نوشتهها بسیار مهم است. از لحن تند و توهینآمیز خودداری کنید. سعی کنید لحنی دوستانه، محترمانه و سازنده داشته باشید. از ایموجیها برای انتقال احساسات خود استفاده کنید، اما در بهرهگیری از آنها زیادهروی نکنید. قبل از ارسال پیام، آن را دوباره بخوانید و مطمئن شوید که لحن آن مناسب است. لحن مناسب، کلید برقراری ارتباط موثر و مثبت است. از طعنه و کنایه در نوشتههای خود پرهیز کنید.
4. فعالانه گوش دهید (یا بخوانید!).
به دقت به حرفهای دیگران گوش دهید و سعی کنید منظور آنها را درک کنید. اگر سوالی دارید، با پرسیدن سوالات واضح و مرتبط، ابهامات را برطرف کنید. خلاصهای از صحبتهای طرف مقابل را بیان کنید تا مطمئن شوید که درست متوجه شدهاید. به نشانههای غیرکلامی (مانند ایموجیها و لحن نوشته) توجه کنید. گوش دادن فعالانه، نشانهای از احترام و توجه شما به طرف مقابل است. با گوش دادن فعالانه، میتوانید از سوء تفاهمها جلوگیری کنید و ارتباط موثرتری برقرار کنید. سعی کنید حرفهای طرف مقابل را قطع نکنید و اجازه دهید حرفهایش را کامل بزند.
5. همدلی را تمرین کنید.
سعی کنید خودتان را جای دیگران بگذارید و از دیدگاه آنها به مسائل نگاه کنید. به احساسات و نیازهای دیگران توجه کنید. همدلی به شما کمک میکند تا با دیگران ارتباط صمیمانهتری برقرار کنید. نشان دهید که احساسات آنها را درک میکنید و به آنها اهمیت میدهید. با همدلی میتوانید از قضاوت و سرزنش دیگران خودداری کنید. همدلی، کلید حل بسیاری از مشکلات و اختلافات است. سعی کنید به جای نصیحت کردن، به درد دلهای دیگران گوش دهید.
6. از کلیگویی بپرهیزید.
به جای بهرهگیری از جملات کلی و مبهم، از جملات مشخص و دقیق استفاده کنید. از تعمیم دادن تجربههای شخصی خود به دیگران خودداری کنید. کلیگویی میتواند باعث سوء تفاهم و ایجاد ابهام شود. سعی کنید مثالهای مشخصی برای اثبات ادعاهای خود ارائه دهید. با بهرهگیری از جملات دقیق، میتوانید منظور خود را به طور واضح بیان کنید. کلیگویی، اغلب نشانه عدم تسلط به موضوع است. از بهرهگیری از کلماتی مانند “همیشه” و “هیچ وقت” خودداری کنید.
7. به حریم خصوصی دیگران احترام بگذارید.
اطلاعات شخصی دیگران را بدون اجازه آنها منتشر نکنید. از کنجکاوی در مورد زندگی خصوصی دیگران خودداری کنید. به حریم خصوصی دیگران احترام بگذارید و اجازه ندهید کسی به حریم خصوصی شما تجاوز کند. در مورد مسائل خصوصی دیگران قضاوت نکنید. احترام به حریم خصوصی، نشانه ادب و شعور است. از پرسیدن سوالات شخصی و نامناسب خودداری کنید.
8. انتقاد سازنده را بپذیرید.
انتقاد را به عنوان فرصتی برای یادگیری و بهبود خود در نظر بگیرید. به جای دفاع از خود، به حرفهای منتقد گوش دهید و سعی کنید منظور او را درک کنید. اگر انتقاد درست است، آن را بپذیرید و سعی کنید اشتباه خود را اصلاح کنید. اگر انتقاد نادرست است، با لحنی محترمانه و منطقی، دلیل خود را توضیح دهید. انتقاد سازنده، به شما کمک میکند تا نقاط ضعف خود را شناسایی کنید و آنها را برطرف کنید. از انتقاد سازنده استقبال کنید و از منتقد تشکر کنید.
9. از توهین و بیاحترامی خودداری کنید.
حتی اگر با نظر کسی مخالف هستید، حق ندارید به او توهین کنید یا بیاحترامی کنید. از به کار بردن الفاظ رکیک و زننده خودداری کنید. با توهین و بیاحترامی، نه تنها نمیتوانید طرف مقابل را متقاعد کنید، بلکه باعث ایجاد دشمنی و نفرت میشوید. از حمله شخصی و تخریب شخصیت دیگران خودداری کنید. احترام متقابل، اساس یک ارتباط سالم و سازنده است.
10. مسئولیت حرفهای خود را بپذیرید.
هر حرفی که میزنید، میتواند بر دیگران تاثیر بگذارد. پس مراقب حرفهای خود باشید. اگر حرف اشتباهی زدید، عذرخواهی کنید. از تهمت زدن و نشر اکاذیب خودداری کنید. مسئولیتپذیری، نشانه بلوغ و تعهد است. با پذیرفتن مسئولیت حرفهای خود، میتوانید اعتماد دیگران را جلب کنید. قبل از انتشار هر مطلبی، به عواقب آن فکر کنید.
11. از شوخیهای نامناسب پرهیز کنید.
شوخیهایی که ممکن است به کسی بربخورد یا باعث ناراحتی او شود، نامناسب هستند. از شوخی کردن با مسائل حساس و جدی خودداری کنید. اگر مطمئن نیستید که شوخی شما مناسب است یا نه، بهتر است آن را نگویید. شوخیهای نامناسب، میتواند باعث ایجاد سوء تفاهم و ناراحتی شود. سعی کنید شوخیهایی کنید که همه از آن لذت ببرند.
12. از بحثهای بیهوده دوری کنید.
بعضی از بحثها هیچ فایدهای ندارند و فقط باعث اتلاف وقت و انرژی میشوند. اگر احساس میکنید که بحث به جایی نمیرسد، بهتر است آن را متوقف کنید. از وارد شدن به بحثهایی که به شما مربوط نیست، خودداری کنید. بحثهای بیهوده، میتواند باعث ایجاد تنش و دشمنی شود. سعی کنید وقت و انرژی خود را صرف کارهای مفیدتر کنید. اگر نمیتوانید نظر خود را به طور منطقی بیان کنید، بهتر است سکوت کنید.
13. حقیقتجو باشید.
سعی کنید اطلاعات درست و دقیق را از منابع معتبر به دست آورید. از نشر اطلاعات نادرست و شایعات خودداری کنید. قبل از باور کردن هر خبری، آن را بررسی کنید. حقیقتجو بودن، نشانه صداقت و مسئولیتپذیری است. با نشر اطلاعات درست، میتوانید به آگاهی جامعه کمک کنید. از فریب دادن دیگران خودداری کنید.
14. مثبتاندیش باشید.
سعی کنید به جنبههای مثبت مسائل نگاه کنید. از منفیبافی و ناامیدی دوری کنید. با مثبتاندیشی، میتوانید انرژی و انگیزه خود را حفظ کنید. مثبتاندیشی، میتواند باعث ایجاد روابط بهتر با دیگران شود. سعی کنید به جای تمرکز بر مشکلات، به دنبال راهحل باشید.
15. منصف باشید.
در قضاوتها و تصمیمگیریهای خود، منصف باشید. به حقوق همه افراد احترام بگذارید. از تبعیض و تعصب خودداری کنید. با منصف بودن، میتوانید اعتماد دیگران را جلب کنید. سعی کنید در مورد دیگران قضاوت عادلانه داشته باشید.
16. با ادب و احترام رفتار کنید.
در تمام تعاملات خود، با ادب و احترام رفتار کنید. از به کار بردن الفاظ محترمانه استفاده کنید. به حقوق دیگران احترام بگذارید. با ادب و احترام رفتار کردن، نشانه تربیت و شخصیت شماست.
17. در صورت نیاز، از دیگران کمک بگیرید.
اگر در حل مشکلی ناتوان هستید، از دیگران کمک بگیرید. از پرسیدن سوالات خود خجالت نکشید. با کمک گرفتن از دیگران، میتوانید مشکلات را سریعتر و آسانتر حل کنید. کمک گرفتن از دیگران، نشانه تواضع و فروتنی است. سعی کنید در صورت نیاز، به دیگران نیز کمک کنید.
18. از تجربیات دیگران استفاده کنید.
از تجربیات دیگران درس بگیرید. به توصیههای دیگران عمل کنید. از اشتباهات دیگران درس بگیرید تا خودتان آنها را تکرار نکنید. با بهرهگیری از تجربیات دیگران، میتوانید از صرف وقت و انرژی اضافی جلوگیری کنید. سعی کنید تجربیات خود را نیز با دیگران به اشتراک بگذارید.
19. به تفاوتهای فرهنگی احترام بگذارید.
به تفاوتهای فرهنگی دیگران احترام بگذارید. از قضاوت کردن در مورد فرهنگهای دیگر خودداری کنید. با احترام گذاشتن به تفاوتهای فرهنگی، میتوانید روابط صمیمانهتری با دیگران برقرار کنید. سعی کنید در مورد فرهنگهای دیگر اطلاعات کسب کنید. از تعصب و تبعیض فرهنگی خودداری کنید.
20. از شایعهپراکنی دوری کنید.
از نقل قول کردن و انتشار شایعات خودداری کنید. شایعهپراکنی، میتواند باعث تخریب شخصیت و ایجاد ناراحتی شود. قبل از انتشار هر خبری، از صحت آن اطمینان حاصل کنید. شایعهپراکنی، نشانه عدم مسئولیتپذیری است. سعی کنید به جای شایعهپراکنی، به دنبال حقیقت باشید.
21. حامی حقوق دیگران باشید.
از حقوق دیگران دفاع کنید. در برابر ظلم و بیعدالتی سکوت نکنید. با حمایت از حقوق دیگران، میتوانید به ایجاد یک جامعه عادلانهتر کمک کنید. سعی کنید در صورت مشاهده نقض حقوق دیگران، وارد عمل شوید. همه ما در قبال حقوق دیگران مسئول هستیم.
22. از بحث و جدلهای بینتیجه پرهیز کنید.
اگر بحث به جدل تبدیل شد، آن را متوقف کنید. جدلهای بینتیجه، فقط باعث اتلاف وقت و انرژی میشوند. سعی کنید به جای جدل کردن، به دنبال راهحل باشید. جدلهای بینتیجه، میتواند باعث ایجاد دشمنی و نفرت شود. اگر نمیتوانید به توافق برسید، بهتر است بحث را متوقف کنید.
23. فعال باشید و مشارکت کنید.
در بحثها و گفتگوها شرکت کنید. نظرات و ایدههای خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. با مشارکت فعال، میتوانید به دیگران کمک کنید و از آنها نیز یاد بگیرید. سعی کنید در فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی شرکت کنید. انفعال، باعث رکود و عقبماندگی میشود.
24. با لحنی دوستانه و صمیمی صحبت کنید.
سعی کنید با لحنی دوستانه و صمیمی صحبت کنید. از به کار بردن الفاظ رسمی و خشک خودداری کنید. با لحنی دوستانه و صمیمی، میتوانید اعتماد دیگران را جلب کنید. سعی کنید با لبخند صحبت کنید (حتی در نوشتهها!). لحن دوستانه و صمیمی، باعث ایجاد یک فضای مثبت و دلپذیر میشود.
25. به تفاوتهای فردی احترام بگذارید.
به تفاوتهای فردی دیگران احترام بگذارید. هر کسی شخصیت، علایق و تواناییهای خاص خود را دارد. با احترام گذاشتن به تفاوتهای فردی، میتوانید روابط صمیمانهتری با دیگران برقرار کنید. سعی کنید دیگران را همانطور که هستند بپذیرید. از قضاوت کردن در مورد دیگران بر اساس تفاوتهایشان خودداری کنید.






من یه بار توی جمع خانوادگی بحث داغی پیش اومد راجع به تربیت بچه ها. همه داشتن نظراتشون رو میگفتن و منم میخواستم حرفم رو بزنم اما یاد گرفتم اول گوش بدم. بعد از گوش دادن فهمیدم هر کدوم یه دلیل پشت حرفاشونه و اینطوری کمتر بحث داغ میشد.
گاهی اوقات آدم با یه جمله نابجا کل فضا رو خراب میکنه. من خودم یه بار به شوخی یه حرفی زدم که طرف مقابلش ناراحت شد. بعد فهمیدم شوخی هم حد و اندازه داره و باید حواسمون به احساسات بقیه باشه.
توی شبکه های اجتماعی بعضی ها عادت دارن فقط نظر خودشون رو بگن و اصلا گوش نمیدن. من سعی میکنم اول کامنت های بقیه رو بخونم بعد نظر بدم. اینطوری بحث ها مفیدتر میشه و کمتر دعوا میشه.
یه چیزی که خیلی کمک کننده بوده اینه که قبل از حرف زدن یه لحظه فکر کنم. مثلا یه بار تقریبا یه حرف نسنجیده زده بودم که بعدش پشیمون شدم. از اون به بعد سعی میکنم اول مکث کنم بعد حرف بزنم.
داشتن حریم شخصی چیز مهمیه که بعضیا رعایت نمیکنن. من یه بار یه دوستم رازمو بدون اجازه به بقیه گفته بود و خیلی ناراحت شدم. از اون موقع فهمیدم باید به حریم بقیه احترام بذاریم.
کدوم یکی ازین نکات تو زندگی واقعی خیلی به من کمک کرد؟ همون لحن صحبت و سکوت کردن تو مواقع عصبانیت! یادمه یه بار با همسرم تو ترافیک دعوای کوچیکی داشتیم سر مسخره ترین موضوع. اگه اون موقع یه کلمه اضافه میگفتم حتما دعوامون گرمتر میشد ولی یاد توصیه قدیمی مادرم افتادم که میگفت وقتی دلتو میسوزه زبانتو قفل کن 😐
یه مورد دیگه که دوست دارم اضافه کنم مهارت نه گفتنِ باادبانه است. تازگیا تو محلهمون یکی مدام میخواد بچه هاش رو بیاره خونه ما واسه بازی. اولش احساس گناه میکردم که نه بگم تا اینکه یه جوری یاد گرفتم بگم “این هفته خونه شلوغه ولی شنبه میشه اومد” هم نه گفته هم راه حل جایگزین گذاشتم
راستی درمورد زبان بدن یه چیزی یادمه که تو جلسات کاری میگن اگه دست به سینه بشینی یعنی گارد داری. من همیشه سعی میکنم دستام رو باز بذارم حتی اگه تو دلم از کسی ناراحت باشم
اینکه گفتی گوش دادن فعال مهمه یاد خاطره ای افتادم. یه بار دوستم ۴۰ دقیقه کامل از مشکلاتش میگفت و من فقط تایید میکردم. بعدش گفت تو بهترین گوشی هستی که دیدم درحالی که من تقریبا هیچ حرفی نزدهم!
(این قسمت رو کاملا غیر مستقیم بگو) بعد از خوندن این مطلب رفتم تو بخش های دیگه سایتت و مطالب مرتبطو خوندم. بعضی چیزها رو فقط اینجا میشه پیدا کرد مثلا تکنیک های ریز ارتباطی که توی کتاب ها هم نیست 🖤